Tato sekce  pokrývá celou oblast při točení, zejména

  • techniku
  • efektivitu
  • dostřeďování
  • ztracený stoupák
  • plánování další trasy..

Ve stoupáku

Přemýšlet o stoupáku jako o širší aktivní oblasti s několika jádry, které se postupně ve výšce spojují. Všimej si vzorců při jejich spojování

Všímej si charakteru stoupáku, vnímej směr rotace. Některé stoupáky se točí výrazně efektivněji na jednu stranu (proti směru rotace?). Proto je výhodné ovládat výborně obě strany točení.

Vstup do stoupáku

  • vstup do stoupáku na rychlosti, a to i včetně přechodu z jader, pozor na stall - viz Kolapsy a aktivní pilotáž

  • udržení rychlosti - při vlétnutí do stoupáku přenést váhu pro udržení rychlosti a po vstupu až pak přidávat řidičky

Technika točení

  • Pořádně se vyklonit, vytočit bok co to dá (vidět i offset karabin, viz obrázek níže). Poloměr zatáčky určovat a udržet náklonem. Prostě bojovat proti jádru tělem, ne řidičkou. To odlehčí tlaky v řidičkách a ty pak fungujou jenom lehce na aktivní pilotáž, hlídání vnější strany a dolazování poloměru. Křídlo má větši rychlost, letí a tím má i vyšší toleranci na neočekávané turbulence. V řidičkách si jen kontroluju tlaky, které by tam měly být plus minus stejné jak při normálním letu. Poloměr otáčky drží z 80-90ti procent tělo, řidičky jen lehce dolaďují poloměr. Vnější otevírá nebo zavírá zatáčku.

image-20200814-090857.png

image-20200814-114306.png

  • vnitřní ruka k tělu - při točení a obzvlášť v agresivních bublinách vnitřní ruku k tělu tak, aby byl loket skoro u těla, pak když přidáš weight shift tak rovnou taháš i brzdu. Zároveň to pomůže nestrkat vnitřní ruku od těla a před popruh, což působí kontra proti náklonu.
  • větší weighshift - výrazný weight shift (viz video) (položit se tam hezky na bok, zatížit vnitřní kyčelaktivně zvedat vnější, využít bok sedačky a pohodlně se položit na stranu).
  • v hamace to chce specifickou techniku, je to víc o práci v kyčlích, než o naklánění jak se učí ve škole. Podmínkou je dobré nastavení sedačky, tak aby člověk mohl mít uvolněný břišní svaly.
  • uvolněné dlaně a ruce (dlaně směřují dopředu)
  • točení by měl být odpočinek
  • práce s energií křídla

Pěkná studie této techniky v tomto videu https://www.youtube.com/watch?v=AvM5-lwWgIk

  • A coordinated, banked turn starting with progressive weight shift and modulated by application of controls will carry energy around the arc of the turn and have minimal penduluming. The glider remains well pressurized and you maintain air speed.

  • The correct technique is to start a turn with a smooth, controlled lean and simultaneous progressive inside brake application. The glider will bank up, your body will follow it, and due to centrifugal force you will continue to stay outside the glider's circle and smoothly ride the thermal up. Jerking the brake instead of applying smooth increasing pressure will just swing you to the outside of the glider--then you'll swing back under it, repeat. The glider will also remain over your head in a true coordinated turn; if it falls behind you, reduce brake. If it threatens to surge in front of you, apply a quick correction while maintaining your lean and turn.

  • točit podle šířky jádra cca 16-20s za otáčku, cca 40-45m

  • pověsit se na stoupák půlkou zadku, cítit to zvedání v boku, prostě viset na stoupáku půlkou

Dostřeďování

Konstatně mapovat a středit jádro a podle toho otevírat nebo zavírat zatáčku, čas od času při točení prodloužit průměr zatáčky (searching for better core)

Středit asymetrickými kruhy, dokud nenajdu jádro, ve kterém točím ještě těsnější kruhy. Je-li termika živá, je třeba neustále dostřeďovat pro nejlepší stoupání. Zároveň mimo jiné sledovat ostatní piloty pro lepší stoupání nebo vyhnutí se klesajícímu vzduchu.

Vytváření plánu

Během točení vytvářet ABC (tenhle mrak, pak tamhleten, kdyz to nevyjde, tak nad tamtema loukama, nebo tim smerem se porad delaj pekny kumuly) - včetně neustálého udržování dostupných možností přistání.

Cvičení - pojmenovávání

Pro výběr dalšího mraku lze během točení používat mentální otisk podpořený pojmenováváním mraků pro lepší zapamatování a udržení kontinuity. Rozhlédnu se - vidím pár potenciálních mraků a pojmenuju si je podle jejich tvaru - první blbost co mě první napadne co vztahuje k jejich aktuálním stavu - např. Vlaštovka, Trojchmurka, Banán. Pokračuju v točení a po pár otočkách se podívám zas. Vlaštovka už nevypadá jako vlaštovka, Z trojchmurky je dvojchmurka a z Banánu se stává meloun. Fajn, takže beru meloun. Během dotáčení si to potvrzuju. Jde to trénovat i na suchu.

Jakmile se rozhodnu - držet se rozhodnutí!

Ztracený stoupák

Jádro ve větru má tvar kapky

  1. pokud stoupák zmizí náhle, nejspíš jsi vypadl na návětrné straně - tzn. stoupák pravděpodobně je po větru.
  2. pokud stoupák mizí postupně, nejspíš z něj vypadáváš po větru, tzn. je třeba se vrátit proti větru

image-20200924-135354.png

Ufouknutý stoupák

Při silném větru jsou silné stoupáky ufouklé měné než by člověk řekl. Většinou je člověk ztrácí po větru. Při točení je třeba tlačit se dopředu - prodloužit část otáčky proti větru(viz tento silný stoupák na Rané při 6m JV) - video zde https://xcvid.com/2267371#1169

Zvýrazněné části je třeba prodloužit.

1605699365001-204.png

Tréninkové úlohy na propojení se stoupákem

Během točení vypnout VARIO a soustředit se jen na feedback ze sedačky, řidiček a vzduchu. Víc tě to spojí se stoupákem. Vypnutí varia zesílí ostatní smysly.

Pokud jsem sám ve stoupáku zkusit zavřít oči na určitou dobu a soustředit se na kombinování zvuku z varia s ostatními vjemy (sedačka, risery, řidičky, atp.)

Kam dál:

07 Na přeskoku (on glide)

Značky: